Typering van de school als onderwijsondersteuningsvoorziening |
De Keerkring staat in een wijk, waarin gezinnen wonen met verschillende culturele achtergronden. Respect voor elkaar en elkaars overtuiging is daarom belangrijk. In het onderwijs van de school staat ontwikkelingsgericht en thematisch werken centraal. In de onderbouw maakt de leerkracht een leeromgeving die aansluit bij de ontwikkeling en de belevingswereld van het kind.
Deze manier van onderwijs op maat zorgt ervoor dat de onderwijsondersteuningsvoorziening sterk staat.
In principe zijn alle kinderen welkom op de Keerkring. Ook als het gaat om kinderen met een beperking. Bij de aanmelding van een leerling met een beperking wordt gekeken of verwacht mag worden dat de leerkrachten deze leerling op een verantwoorde wijze kunnen begeleiden gedurende hun hele schoolloopbaan. Als team voeren wij geen medische handelingen uit.
Wij zijn in staat om goed onderwijs te bieden aan alle leerlingen als het percentage zorgleerlingen onder de 20% per groep blijft. Dit houdt in dat wij maximaal 20% leerlingen in de groep goed onderwijs kunnen bieden die óf uitstromen op een referentieniveau minder dan 1F en/óf zware gedragsproblematiek vertonen. Indien een zij-instromer zich op onze school meldt, wordt dit besproken.
|
Kengetallen |
Leerlingenaantal (01-10-21) | 67 |
Schoolweging | 40 |
Verwijzingen | 2018-2019 | 2019-2020 | 2020-2021 |
Aantal sbo-verwijzingen | 0 | 1 | |
Aantal verwijzingen so cl 3 | 0 | 1 | |
Aantal verwijzingen so cl 4 | 1 |
Ontwikkelingsperspectief | gr 1 | gr 2 | gr 3 | gr 4 | gr 5 | gr 6 | gr 7 | gr 8 |
Aantal kinderen met een
opp voor meer vakken |
3 | 2 | 2 | |||||
Aantal kinderen met een
opp voor slechts één vak |
Uitstroom naar v.o. | 2019 | 2020 | 2021 | ||
Voortgezet so | 0 | 0 | 0 | ||
Praktijkonderwijs | 0 | 1 | 1 | ||
VMBO BB | 4 | 0 | 1 | ||
VMBO K | 4 | 0 | 0 | ||
VMBO T | 0 | 3 | 3 | ||
HAVO | 4 | 1 | 3 (2 TL-havo) | ||
VWO | 0 | 1 | 3 (2 havo-vwo) | ||
Resultaat zelfevaluatie basisondersteuning – ZIE FORMULIER BASISONDERSTEUNING!!!! | |||||
Gemiddelde score | |
1. Schoolbeleid leerlingondersteuning | 3 |
2. School als veilige omgeving | 3,7 |
3. Effectief afstemmen op verschillen | 2,85 |
4. Zicht op de ontwikkeling van alle leerlingen | 3,33 |
5. Opbrengst- en handelingsgericht werken | 3,33 |
6. Werken met ontwikkelingsperspectieven | 3,7 |
7. Vakbekwaamheid en professionalisering | 2,9 |
8. Ouders als partner bij onderwijsondersteuning | 3,4 |
9. Overdracht van leerlingen | 3,7 |
10. Interne ondersteuningsstructuur | 3 |
11. Samenwerking met externe professionals | 3,4 |
12. Kwaliteitsbewaking leerlingondersteuning | 2,7 |
Inspectieoordeel kwaliteit van ondersteuning |
Datum laatste inspectiebezoek | 03-09-2019 |
Samenvatting van de belangrijkste bevindingen van de inspectie
Samenvatting van de belangrijkste bevindingen van de inspectie Thema: pilot Inspectiebezoeken met als thema curriculum. De urenverantwoording was prima in orde. De vraag waarom de Keerkring zoveel uren maakt was snel beantwoord. Deze kinderen (populatie) moeten zoveel mogelijk naar school. Natuurlijk moet daar dan wel een effectieve onderwijstijd tegenover staan. Ook dit was het geval in de check; klassenmappen, roosters, urenverantwoording en groepsbezoeken. De Keerkring doet op dit gebied wat ze zegt. |
Expertise op het gebied van kinderen met extra onderwijsbehoeften |
Op onze school is meer dan gemiddelde expertise beschikbaar m.b.t. het onderwijsaanbod aan kinderen met extra onderwijsbehoeften als gevolg van: |
Toelichting |
|
Spraak-taalproblemen |
|
Doordat wij een logopediste in school werkzaam hebben en omdat wij een IB-er in huis hebben die breed geschoold is door Kentalis, kunnen kinderen met spraak-taalproblemen snel worden opgemerkt en goed hierin begeleid worden. |
Dyslexie
|
|
|
Dyscalculie
|
|
|
Motorische beperkingen |
|
|
Zieke kinderen
|
|
|
ZML-kinderen
|
|
|
Auditieve beperkingen |
|
|
Visuele beperkingen
|
|
|
Op onze school is meer dan gemiddelde expertise beschikbaar m.b.t. het onderwijsaanbod aan kinderen met extra onderwijsbehoeften als gevolg van: |
Toelichting |
Op onze school is meer dan gemiddelde expertise beschikbaar m.b.t. het onderwijsaanbod aan kinderen met extra onderwijsbehoeften als gevolg van: |
Gedragsproblemen
|
|
|
ADHD
|
|
|
Autisme
|
|
|
Jong risicokind
|
|
|
Anderstaligen
|
|
80% van de leerlingen heeft Nederlands als tweede taal. Er wordt gebruik gemaakt van tolken die afkomstig zijn van school zelf. Ook wordt gebruik gemaakt van volwassen oud-leerlingen.
Voor onze school werkt een ouderconsulent
|
Hoogbegaafdheid
|
|
|
Anders, nl
PMT, Grip
RT van een externe instantie |
|
Wij geven 1 dag in de week psychomotorische training op school. Dit wordt door een externe instantie gegeven. De meerbegaafde kinderen en de NT2 kinderen krijgen structureel verdiepend onderwijs door een speciaal opgeleide RT-docent. Zij is 1 dag in de week aanwezig. |
Structurele voorzieningen voor kinderen met extra onderwijsbehoeften |
Biedt de school over een specifiek aanbod voor kinderen met een bepaald type extra onderwijsbehoeften? Zo ja, wat houdt dit aanbod in?
De meerbegaafde kinderen en de NT2 kinderen krijgen structureel verdiepend onderwijs door een speciaal opgeleide RT-docent. Zij is 1 dag in de week aanwezig.
Wij geven 1 dag in de week Psychomotorische Therapie op school. Kinderen die in de knel komen met onderwijsprestaties/sociale welbevinden en dit uiten door bijzonder gedrag, kunnen in aanmerking komen om individueel een traject PMT te volgen. Dit wordt door een externe instantie gegeven.
|
Stimulerende factoren voor de begeleiding van kinderen met extra onderwijsbehoeften |
Stimulerende factoren | |
Gebouw
|
Per 01-01-2015 heeft de Keerkring een nieuw schoolgebouw gekregen. De opzet is ruim. Veel groen rondom de school. Extra basketbalveld en voetbalkooi ter beschikking. |
Schoolomgeving
|
De opzet is heel ruim. Veel groen rondom de school. Extra basketbalveld en voetbalkooi ter beschikking. |
Leerlingpopulatie | De leerlingpopulatie is gemeleerd. Respect voor elkaars achtergrond is groot. |
Teamfactoren
|
Enthousiast, ervaren en gemotiveerd team. Goede sfeer. Twee mannelijke teamleden voor de groep. |
Leerkrachtfactoren
|
Sterk pedagogisch klimaat, goede inzet, gedreven. Focus ligt op het welbevinden én opbrengsten. |
Anders
|
Heeft de school in 2020-2021 gewerkt aan het verbeteren van het onderwijsondersteuningsaanbod voor kinderen met extra onderwijsbehoeften? Zo ja, welke onderwerpen betrof het en met welk concreet resultaat? |
Het schooljaar 2020-2021 werd gedomineerd door de lockdown die plaatsvond tussen 16 december 2020 en 8 februari 2022.
In deze maanden hebben veel kinderen een noodopvangplaatsing gekregen op school, waardoor zij veel individuele aandacht kregen.
De kinderen die thuisonderwijs kregen, hebben de mogelijkheid gehad om tussen 8.30 uur en 17.00 uur individueel contact te krijgen met hun leerkracht.
De leerkrachten werkten de hele dag met kleine groepjes van maximaal 4 kinderen online. Deze momenten waren voor alle kinderen duidelijk en ook verplicht.
Kortom; In deze lockdown is er veel individuele ondersteuning geweest. De resultaten in de Cito-toetsen zijn dit schooljaar gestegen!
|
Op welke onderdelen gaat de school in 2021-2022 de onderwijsondersteuning verder verbeteren en hoe? |
In het schooljaar 2021-2022 worden de pijlen gericht op het rekenonderwijs. Er zijn drie nieuwe methoden aangeschaft.
Basismethode: Wereld in Getallen Ondersteuningsmethode: Rekenroute Verdiepingsmethode: RekenXL
De implementatie wordt stap voor stap uitgevoerd en begeleid door een externe rekenexpert. Deze rekenexpert geeft tevens les in het goed uitvoeren van de rekendrempelspellen, met Sprongen vooruit spellen, Bareka en Garfield.
De meerbegaafde leerlingen krijgen extra ondersteuning door een rt-leerkracht om de verdiepingsmethode RekenXL goed uit te voeren.
Aan het begin van het schooljaar 2021-2022 is een enquête uitgezet onder de ouders van groep 1-2. De Keerkring polst hierbij de mening van de ouders of zij het zien zitten om 4 jarigen vanaf de aanvang van hun schoolloopbaan ook op vrijdagmiddag onderwijs te bieden. Ter bevordering van de taalontwikkeling. |