Logo 3000 

Vanaf 2020 gebruiken wij in de groepen 1 t/m 5 met de methode Logo 3000 voor het woordenschatonderwijs.
Logo 3000 is een slimme en goed onderbouwde aanpak voor de ondersteuning van kinderen in de belangrijkste fase van hun taalontwikkeling. Het biedt heel aantrekkelijk materiaal om de woordenschat van jonge kinderen op een natuurlijke manier snel en speels uit te breiden. In een doorgaande lijn van de peuters naar de kleuters in groep 1 en 2. 

Er zijn mooi opgemaakte wandplaten, praatplaten, kaarten met uitgewerkte woordenschatactiviteiten, liedjes en versjes en allerlei snelle spelvormen om de woordenschat van alle kinderen op een hoog niveau te brengen.  

Neem gerust een kijkje op de site van logo 3000: https://www.logo3000.nl/ 

In groep 3 is veel tijd nodig voor het leren lezen en schrijven. Toch is explieciete aandacht voor het woordenschat onderwijs belangrijk. Er zijn soms grote verschillen tussen leerlingen m.b.t. woordenschat door de woordenschat systematisch aan te bieden verkleinen we de achterstanden. We behandelen veel schoolse woorden en ook abstracte woorden krijgen uitleg.  

Er zijn  woorden geselecteerd uit frequentielijsten van veel voorkomende woorden in taalgebruik op school. De woorden en oefeningen zijn zo gekozen dat de leerkracht die vier maal per week ongeveer 10 minuten aan woordenschatuitbreiding (semantiseren en consolideren) in een jaar ruim 900 speciaal geselecteerde groep 3-woorden aan de orde kan laten komen. 

In groep 4-5 bieden we de kinderen voornamelijk Schooltaalwoorden aan. Niet in losse woordenschatlesjes, maar geïntegreerd in de dagelijkse lessen.De leerkrachten van groep 4 en 5 koppelen de woordleer-activiteiten aan de zaakvaklessen of aan het begrijpend lezen van teksten.  Zo wordt woordenschatonderwijs betekenisvol en komt diep leren tot stand. 

LOGO Schooltaalwoorden bevat 160 woordclusters: 80 clusters voor groep 4 en 80 woordclusters voor groep 5. Dat betekent dat 2 clusters van Schooltaalwoorden per week behandeld kunnen worden.